Se till att få en skriftlig bekräftelse på bokningen och kontrollera att uthyraren verkligen existerar. En adress och ett hemtelefonnummer till stugägaren gör att bokningsbekräftelsen blir mer pålitlig.
Fråga efter referenser. Det är inte omöjligt att du genom ägaren kan få kontakt med någon som hyrt förr. Fråga om de är nöjda och rekommenderar dig att vara där. Kolla också om någon har lagt in ett omdömme för stugan på fritiden.se.
Ta noga reda på vilket kondition stugan har och om det finns något som inte fungerar. Om du ser någon skada samma dag som du kommit fram till stugan, tag då bilder (med datumstämpel) som en extra säkerhet.
Läsa avtalsvillkoren grundligt – t.ex. om att all skatt, el, vattenförbrukning, sluträkning, lakan, etc. ingår.
Uppfyller inte stugan löftena eller om den är dubbelbokad har du rätt att få dina pengar tillbaka. Tveka inte att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden om problem uppstår.
Konsumentverkets riktlinjer gäller inte när du hyr av privatvärd.
Gå igenom ditt försäkringsskydd. Om något går sönder gäller din hemförsäkring som vanligt om du har en otursföräkring kopplad till den.
Konfirmera priset och se om det går att förbättra. Beroende på var och när du hyr stugan så kan ägaren ibland gå med på ett bättre pris.
Uthyraren kan häva bokningen om avgiften inte betalas i tid.
Se till att ha allting klart inför semestern men njut sedan när du väl är där.